Algemene middelen en overig
Uitvoeringsprogramma Digitale Dienstverlening
In 2025 zijn we aan de slag gegaan met het digitaliseren van de dienstverlening van meerdere applicaties, waaronder voor Burgerzaken, Vergunningen, het Sociaal Domein en Handhaving.
Momenteel wordt er gewerkt aan de voorbereiding van de verdere uitvoering van dit programma in 2026 en 2027. Voor het bekostigen van de uitvoering in deze jaren, zal een deel van de geraamde uitvoeringskosten van 2025 naar 2026 en 2027 verschoven worden.
Horecapartner Huis van de Stad
Per 1 juli heeft onze nieuwe cateraar Vitam de deuren geopend op de begane grond van het Huis van de stad. De cateraar betaalt een kostprijsdekkende huur aan de gemeente van circa
€ 193.000 per jaar en ontvangt een exploitatiebijdrage van circa € 255.000 per jaar, zodat deze de horecavoorziening gezond kan exploiteren. De exploitatiebijdrage wordt deels opgevangen binnen de huidige begroting. Wat resteert is een budget neutrale begrotingswijziging.
Juridische kosten
In de samenleving is een trend van toenemende juridisering waar te nemen. Inwoners en bedrijven starten vaker juridische procedures tegen de gemeente. Hier is juridische inzet voor nodig. Dit betreft enerzijds juridisch advies en begeleiding bij procedures Raad van State. Anderzijds is voor enkele dossiers/casussen (zoals een erfpachtkwestie met de golfclub en of de kwestie omtrent Stichting Beheer Exploitatie Sportfaciliteiten Rijswijk) specifieke gespecialiseerde kennis nodig die wij als gemeente niet zelf in huis hebben. In totaal verwachten in 2025 voor € 312.000 aan kosten te maken. In de jaren hierop volgend verwachten we in 2026 circa € 200.000 aan juridische kosten te hebben en in 2027 € 150.000.
Bijstelling rente en dividend
De lagere rentelasten worden voornamelijk veroorzaakt door de verwachte hogere boekwaarde van RijswijkBuiten, waardoor de rentevergoeding van RijswijkBuiten aan Rijswijk hoger is dan begroot. Ook het afnemende saldo van het IPP Haaglanden bij de Schatkist zorgt voor lagere rentelasten, de rentevergoeding aan het IPP Haaglanden neemt namelijk af. Het totale voordeel van de lagere rentekosten komt hierdoor uit op € 302.000 voor 2025. Daarnaast is het ontvangen dividend van Stedin € 31.330 lager dan verwacht.
In deze halfjaarrapportage is alleen een begrotingswijziging voor 2025 opgenomen, de structurele effecten zijn opgenomen in de programmabegroting 2026.
Verwerking meicirculaire 2025
De financiële effecten van de meicirculaire 2025 worden in deze tweede halfjaarrapportage verwerkt. Waar de meicirculaire effect heeft op het lastenbudget, is de wijziging beschreven bij het betreffende beleidsproduct. Hier worden de resterende wijzigingen verwerkt. In deze halfjaarrapportage is alleen de begrotingswijziging voor 2025 opgenomen, de structurele effecten zijn opgenomen in de programmabegroting 2026-2029.
In de kadernota 2026 is aangegeven dat er (voor 2025) incidentele meevallers verwacht worden uit het gemeentefonds, BCF en ingroeimiddelen als gevolg van de groei van de stad. Deze meevaller is nu opgenomen in de 2e halfjaarrapportage als onderdeel van de extra baten uit de meicirculaire.
Kapitaallasten (LTIP)
In de kadernota is reeds gerapporteerd over een realistischer investeringsprogramma via de LTIP. Het verwijderen van de opgebouwde niet benutte investeringsruimte uit het verleden en het elimineren van enkele verzamelposten in de meerjarenbegroting levert een vrijval op van kapitaallasten. In deze halfjaarrapportage is alleen een begrotingswijziging voor 2025 opgenomen, de structurele effecten zijn opgenomen in de programmabegroting 2026.
Begrotingswijziging stamgegevens
Er wordt een reparatieslag doorgevoerd vanwege de overgang van de oude structuur beleidsproducten naar de nieuwe structuur van de begroting 2025. Dit heeft effect op verschillende beleidsproducten, maar is per saldo een neutrale wijziging.
Personeelsbegroting
Diverse verschuivingen in de ambtelijke organisatie hebben geleid tot wijzigingen in de programma’s. Deze wijzigingen zijn budgettair neutraal.
Financiële gevolgen | |||||
|---|---|---|---|---|---|
Beleidsproduct | Divers | ||||
Bedragen x € 1.000 | Inc. | Struc. | |||
+ = voordelig | |||||
- = nadelig | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Uitvoeringsprogramma Digitale Dienstverlening | 237 | -118 | -118 | - | - |
Horecapartner Huis van de Stad huurinkomsten | 97 | 193 | 193 | 193 | 193 |
Horecapartner Huis van de Stad exploitatiebijdrage | -97 | -193 | -193 | -193 | -193 |
Juridische kosten RO en MO | -312 | -200 | -150 | - | - |
Bijstelling rentekosten | 302 | - | - | - | - |
Deelnemingen Stedin | -31 | - | - | - | - |
Verwerking meicirculaire 2025 lasten | 130 | - | - | - | - |
Verwerking meicirculaire 2025 - gemeentefonds/BCF/ingroei (kadernota) | 700 | - | - | - | - |
Verwerking meicirculaire 2025- overige baten | 3.033 | - | - | - | - |
Herberekening kapitaallasten (kadernota) | 598 | - | - | - | - |
Totaal beleidsproduct | 4.658 | -318 | -268 | - | - |