Beleidsproduct 6.3 Inkomensregelingen
SPUK energiearmoede
De middelen van de specifieke uitkering (SPUK) energiearmoede worden momenteel besteed aan de inzet van energiefixers die bij woningeigenaren langs de deuren gaan om advies en hulp te bieden bij het nemen van kleine energiebesparende maatregelen. De huidige opdracht loopt tot eind 2026.
Zoals vermeld in de jaarrekening 2024 is de bestedingstermijn van de SPUK energiearmoede verlengd van eind 2025 tot eind 2027. Dit biedt de mogelijkheid om de energiefixers ook in 2026 vanuit de SPUK energiearmoede te betalen. De middelen geraamd voor 2025 worden daarom deels doorgeschoven naar 2026. De uitgaven worden geraamd op circa € 225.000 per jaar in zowel 2025 als 2026.
De dan nog resterende middelen, € 134.000, zullen bij voldoende vraag worden besteed aan het verstrekken van isolerende gordijnen en het plaatsen van hygrometers (luchtvochtigheidmeters) bij de doelgroep die daarvoor in beeld is.
Hogere uitgaven BUIG
De verwachte kostenstijging voor 2025 is € 811.000. Dit wordt vooral veroorzaakt door de stijging van het minimumloon met 2,75% per 1-1-2025 en 2,46% per 1-7-2025. We zien in 2025 tot op heden een lichte daling van het aantal uitkeringsgerechtigden.
Hogere Rijksbijdrage BUIG
Het Rijk stelt de rijksbijdrage voor de bijstand enkele keren bij gedurende het jaar, onder andere vanwege de aanpassingen op het minimumloon. Onze begroting volgt deze bijstellingen. Ten tijde van het opstellen van de tweede halfjaarrapportage is de omvang van de rijksbijdrage nog niet definitief vastgesteld. Op basis van de meest recente informatie is de inschatting dat deze met € 979.000 wordt verhoogd.
Naast het voordelig saldo op de BUIG zijn er ook een aantal nadelen binnen het beleidsproduct Inkomensregelingen die voor 2025 optellen tot € 170.000:
Ten tijde van de coronacrisis konden ondernemers die in de problemen waren gekomen aanspraak maken op een TOZO Bedrijfskapitaal. Deze uitgaven werden 1 op 1 door het Rijk vergoed. De terugbetalingen op de verstrekte leningen Bedrijfskapitaal moeten vervolgens door de gemeente worden terugbetaald aan het Rijk. Voor 2025 zal dit op basis van de huidige gegevens een incidenteel bedrag van € 70.000 zijn.
Naar aanleiding van de beëindiging van de werkzaamheden van Cannock Chase voor het Sociaal domein is er een inventarisatie gemaakt van de acties die volgen uit de dossiers die zijn teruggekomen. Als gevolg van deze inventarisatie en onderzoek zijn er meerdere oude dossiers als oninbaar afgeboekt. Er moet dan o.a. worden gedacht aan vorderingen waarbij al jaren geen of zelfs nooit aflossingscapaciteit is geweest of waar de debiteur is Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW). Dit betekent een incidenteel nadeel van € 100.000.
Vroegsignalering
Vroegsignalering is essentieel om maatschappelijke kosten te beperken en schuldenproblematiek te verminderen. In de gemeente Rijswijk is volgens de Divosa Monitor Vroegsignalering in 2025 bij 41% van de signalen succesvol contact gelegd met inwoners. Vroegsignalering is echter arbeidsintensief, vraagt om maatwerk en staat onder druk bij toenemende signalen. Om dit bereik te behouden én te vergroten, willen we de beschikbare middelen 2025 vanuit de meicirculaire inzetten € 65.000 voor versterking van het brede toegangsteam. De inzet komt ten goede aan het vroegsignaleringsteam dat uitvoering geeft aan de wettelijke vroegsignaleringstaak. Hiermee kunnen we gericht werken aan doelen, zoals het beter bereiken en begeleiden van jongeren (18-27 jaar), het verbeteren van de processen, het versterken van de ketensamenwerking en het verhogen van de hulpacceptatie bij inwoners met beginnende schulden. Dit betreft het uitvoering maatregelenpakket van het Rijk.
Kinderopvangtoeslagenaffaire
Voor 2025 zijn de voorlopig verwachte uitgaven met betrekking tot de dienstverlening aan de slachtoffers van de toeslagenaffaire € 265.000. Hier staat wel voor hetzelfde bedrag een Rijksbijdrage tegenover.
Financiële gevolgen | |||||
|---|---|---|---|---|---|
Beleidsproduct | 6.3 Inkomensregelingen | ||||
Bedragen x € 1.000 | Inc. | Struc. | |||
+ = voordelig | |||||
- = nadelig | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
SPUK energiearmoede | 238 | -332 | - | - | - |
SPUK energiearmoede dekking | -238 | 332 | - | - | - |
Hogere uitgaven BUIG | -811 | -811 | -811 | -811 | -811 |
Hogere Rijksbijdrage BUIG | 979 | 979 | 979 | 979 | 979 |
Afrekening TOZO 2025 | -70 | - | - | - | - |
Buiten invorderingstelling debiteuren | -100 | - | - | - | - |
Vroegsignalering | -65 | - | - | - | - |
Kinderopvangtoeslagenaffaire | -265 | - | - | - | - |
Kinderopvangtoeslagenaffaire dekking | 265 | - | - | - | - |
Totaal beleidsproduct | -67 | 168 | 168 | 168 | 168 |